Scouterna gör unga redo för livet! Att vara scout är att uppleva äventyr tillsammans med andra i en stor internationell gemenskap och samtidigt växa som människa. Det finns 40 miljoner scouter världen över, ca 70 000 i Sverige.

Scouternas aktiviteter genomförs i små grupper, patruller, där alla får synas och vara delaktiga utifrån sina egna förutsättningar. I Scouterna får du lära dig genom att göra och du växer genom utmaningar. Du får utveckla och leda, både dig själv och andra. Vi har naturen som vardagsrum och vi utmanar oss själva genom att göra saker i nya miljöer på nya sätt.

Scouterna kämpar för en bättre värld där alla är lika mycket värda. Våra medlemmar uppmuntras att påverka vad som händer i samhället, både i området där de bor och i världen.

Scouterna finns till för och leds av unga, med stöd av vuxna.

Vår verksamhet bygger på värderingar som i grund och botten handlar om att vara en schysst kompis och medmänniska. Scouterna välkomnar alla barn och unga!

Du kan läsa mer om vad Scouterna är på Scouternas rikssajt.